Czy warto inwestować w podpis elektroniczny? Czy jest to rozwiązanie bezpieczne i faktycznie korzystne dla mnie, jako osoby prywatnej lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą? Jeśli wciąż się wahasz, to przeczytaj o korzyściach płynących z tego innowacyjnego rozwiązania. Poznaj zalety podpisu elektronicznego.
Czego się dowiesz:
- E-podpis – czy faktycznie mi się przyda?
- Podpis elektroniczny – zastosowanie
- Zalety podpisu elektronicznego
E-podpis – czy faktycznie mi się przyda?
Podpis elektroniczny to przełomowa technologia, która idealnie wpisuje się w aktualne potrzeby społeczeństwa. Dzięki niemu można zwiększyć wydajność pracy, a jednocześnie ograniczyć spotkania międzyludzkie.
E-podpis to idealna odpowiedź na potrzeby współczesnego człowieka i to niezależnie czy prowadzi firmę czy chce załatwić prostą sprawę w urzędzie. Długą listę zastosowań podpisu znajduje się poniżej.
Jednak wcześniej sprawdźmy, do czego się go wykorzystuje.
Podpis elektroniczny – zastosowanie
Każdy użytkownik kwalifikowanego podpisu elektronicznego może użyć go w następujących przypadkach:
- ZUS – program Płatnik
- EPU – Elektroniczne postępowanie upominawcze
- Platforma ePUAP
- Urząd Skarbowy – eDeklaracje
- Portal S24
- CEIDG
- Podpisywanie umów cywilno-prawnych i bezpieczna wysyłka ich drogą elektroniczną (brak ryzyka podrobienia podpisu).
- E-akta.
- Aukcje i przetargi elektroniczne
- UODO – Urząd Ochrony Danych Osobowych
- RODO
- Sądy Rejestrowe/Centralna Informacja/MSIG
- ZSMOPL (Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi)
- Usługi Elektroniczne Publicznych Służb Zatrudnienia
- GIIF – Generalny Inspektorat Informacji Kredytowej
- eDzienniczek
- Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych
- PKK – Profil Kandydata na Kierowcę
- PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
- Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM)
Jednak to nie wszystko. Równie istotne są indywidualne korzyści płynące z zastosowania e-podpisu w praktyce.
Zalety podpisu elektronicznego
Korzyści podpisu elektronicznego można wymieniać w dziesiątkach. Są to m.in.:
- Oszczędność czasu oraz pieniędzy – umowy można podpisywać w kilka minut, brak potrzeby wysyłania jej listem
- Wygoda używania – podpisanie listu to dosłownie kilka kliknięć
- Możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych – wysoki poziom zabezpieczeń pozwala podpisywać ważne dokumenty – umowy cywilno-prawne, deklaracje podatkowe
- Szybkość działania – złożenie podpisu trwa chwilę, a dostarczenie umowy do „drugiej strony” jest równie szybkie
- Większa trudność w „podrobieniu” w stosunku do tradycyjnego – najwyższy poziom zabezpieczeń.
Sprawdź jak uzyskać podpis elektroniczny.
7 zalet e-podpisu dla użytkownika
1. Oszczędność pieniędzy
Każdy, kto korzysta z e-podpisu nie musi drukować, wysyłać i odsyłać dokumentów pocztą. Wystarczy kilka kliknięć i sprawa załatwiona.
2. Wygodna użytkowania
Podpisem elektronicznym można oznaczyć praktycznie wszystkie umowy cywilno-prawne oraz deklaracje w urzędach. Aby skorzystać z podpisu, wystarczy internet i oprogramowanie do złożenia „parafki”.
3. Biuro bez papierów
Dzięki dokumentom cyfrowym i odpowiednim zabezpieczeniom biuro zyskuje sporo wolnego miejsca, które zazwyczaj przeznaczone jest na liczne dokumenty.
4. Bezpieczeństwo
Kwalifikowany podpis elektroniczny jest ściśle powiązany z tożsamością osoby podpisującej, co oznacza, że nie można mu odmówić skutku prawnego w postępowaniu sądowym. Najprościej mówiąc, może być dowodem w rozprawie.
5. Ważność
Podpis cyfrowy kwalifikowany ma taki sam skutek prawny, co podpis własnoręczny. Można nim podpisać dokumenty i umowy, dla których prawo wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności takiego dokumentu.
6. Świetny dla biznesu
Podpisywanie umów zlecenie, o dzieło, przenoszenie praw majątkowych i udzielanie licencji może być oznaczone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W ten sposób można szybciej skalować procesy w firmie.
7. Brak wizyt w urzędach
E-podpis może być wykorzystany w kontaktach z administracją publiczną. Oznacza to, że może stanowić podstawę do podpisywania dokumentów wystawianych przez ZUS, Urząd Skarbowy, czy KRS.
Podsumowanie
Kwalifikowany e-podpis to rozwiązanie godne naszych czasów. Upraszcza on podpisywanie dokumentów z najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Dzięki niemu oszczędza się czas i pieniądze. Warto przemyśleć uzyskanie podpisu elektronicznego w firmie, gdyż w ten sposób zwiększa się wydajność jej pracy.
Umów się na niezobowiązującą konsultację o podpisie elektronicznym dla Ciebie lub Twojej firmy.