Podpis elektroniczny – korzyści. Zalety i zastosowanie e-podpisu.

zalety podpisu elektronicznego, podpis elektroniczny korzyści, podpis elektroniczny zastosowanie

Czy warto inwestować w podpis elektroniczny? Czy jest to rozwiązanie bezpieczne i faktycznie korzystne dla mnie, jako osoby prywatnej lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą? Jeśli wciąż się wahasz, to przeczytaj o korzyściach płynących z tego innowacyjnego rozwiązania. Poznaj zalety podpisu elektronicznego. 

Czego się dowiesz:

  1. E-podpis – czy faktycznie mi się przyda?
  2. Podpis elektroniczny – zastosowanie
  3. Zalety podpisu elektronicznego

E-podpis – czy faktycznie mi się przyda?

Podpis elektroniczny to przełomowa technologia, która idealnie wpisuje się w aktualne potrzeby społeczeństwa. Dzięki niemu można zwiększyć wydajność pracy, a jednocześnie ograniczyć spotkania międzyludzkie. 

E-podpis to idealna odpowiedź na potrzeby współczesnego człowieka i to niezależnie czy prowadzi firmę czy chce załatwić prostą sprawę w urzędzie. Długą listę zastosowań podpisu znajduje się poniżej.

Jednak wcześniej sprawdźmy, do czego się go wykorzystuje.

Podpis elektroniczny – zastosowanie

Każdy użytkownik kwalifikowanego podpisu elektronicznego może użyć go w następujących przypadkach:

  1. ZUS – program Płatnik
  2. EPU – Elektroniczne postępowanie upominawcze
  3. Platforma ePUAP
  4. Urząd Skarbowy – eDeklaracje
  5. Portal S24
  6. CEIDG
  7. Podpisywanie umów cywilno-prawnych i bezpieczna wysyłka ich drogą elektroniczną (brak ryzyka podrobienia podpisu). 
  8. E-akta.
  9. Aukcje i przetargi elektroniczne
  10. UODO – Urząd Ochrony Danych Osobowych
  11. RODO
  12. Sądy Rejestrowe/Centralna Informacja/MSIG
  13. ZSMOPL (Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi)
  14. Usługi Elektroniczne Publicznych Służb Zatrudnienia
  15. GIIF – Generalny Inspektorat Informacji Kredytowej
  16. eDzienniczek
  17. Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych
  18. PKK – Profil Kandydata na Kierowcę
  19. PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  20. Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM)

Jednak to nie wszystko. Równie istotne są indywidualne korzyści płynące z zastosowania e-podpisu w praktyce.

Zalety podpisu elektronicznego

zalety podpisu elektronicznego, podpis elektroniczny korzyści, podpis elektroniczny zastosowanie

Korzyści podpisu elektronicznego można wymieniać w dziesiątkach. Są to m.in.:

  • Oszczędność czasu oraz pieniędzy – umowy można podpisywać w kilka minut, brak potrzeby wysyłania jej listem
  • Wygoda używania – podpisanie listu to dosłownie kilka kliknięć
  • Możliwość podpisywania dokumentów elektronicznych – wysoki poziom zabezpieczeń pozwala podpisywać ważne dokumenty – umowy cywilno-prawne, deklaracje podatkowe
  • Szybkość działania – złożenie podpisu trwa chwilę, a dostarczenie umowy do „drugiej strony” jest równie szybkie
  • Większa trudność w „podrobieniu” w stosunku do tradycyjnego – najwyższy poziom zabezpieczeń.

Sprawdź jak uzyskać podpis elektroniczny.

7 zalet e-podpisu dla użytkownika

1. Oszczędność pieniędzy

Każdy, kto korzysta z e-podpisu nie musi drukować, wysyłać i odsyłać dokumentów pocztą. Wystarczy kilka kliknięć i sprawa załatwiona.

2. Wygodna użytkowania 

Podpisem elektronicznym można oznaczyć praktycznie wszystkie umowy cywilno-prawne oraz deklaracje w urzędach. Aby skorzystać z podpisu, wystarczy internet i oprogramowanie do złożenia „parafki”.

3. Biuro bez papierów

Dzięki dokumentom cyfrowym i odpowiednim zabezpieczeniom biuro zyskuje sporo wolnego miejsca, które zazwyczaj przeznaczone jest na liczne dokumenty.

4. Bezpieczeństwo

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest ściśle powiązany z tożsamością osoby podpisującej, co oznacza, że nie można mu odmówić skutku prawnego w postępowaniu sądowym. Najprościej mówiąc, może być dowodem w rozprawie.

5. Ważność

Podpis cyfrowy kwalifikowany ma taki sam skutek prawny, co podpis własnoręczny. Można nim podpisać dokumenty i umowy, dla których prawo wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności takiego dokumentu.

6. Świetny dla biznesu

Podpisywanie umów zlecenie, o dzieło, przenoszenie praw majątkowych i udzielanie licencji może być oznaczone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W ten sposób można szybciej skalować procesy w firmie.

7. Brak wizyt w urzędach

E-podpis może być wykorzystany w kontaktach z administracją publiczną. Oznacza to, że może stanowić podstawę do podpisywania dokumentów wystawianych przez ZUS, Urząd Skarbowy, czy KRS.

Podsumowanie

Kwalifikowany e-podpis to rozwiązanie godne naszych czasów. Upraszcza on podpisywanie dokumentów z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. 

Dzięki niemu oszczędza się czas i pieniądze. Warto przemyśleć uzyskanie podpisu elektronicznego w firmie, gdyż w ten sposób zwiększa się wydajność jej pracy.

Umów się na niezobowiązującą konsultację o podpisie elektronicznym dla Ciebie lub Twojej firmy.

Zobacz inne artykuły

jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym

Jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym?

Prowadząc firmę m.in. spółkę z o.o., jesteś zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego. To dokument przedstawiający wynik finansowy firmy, który należy złożyć raz w roku do KRS. Jednak samo uzupełnienie sprawozdania to nie wszystko. Równie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych.