Prowadząc firmę m.in. spółkę z o.o., jesteś zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego. To dokument przedstawiający wynik finansowy firmy, który należy złożyć raz w roku do KRS. Jednak samo uzupełnienie sprawozdania to nie wszystko. Równie istotny jest ważny podpis certyfikujący dokument. Dowiedz się, jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym.
Czego się dowiesz:
- Kto musi podpisać sprawozdanie
- Termin złożenia sprawozdania
- Jak podpisać sprawozdanie finansowe z e-podpisem
Sprawozdanie finansowe – kto musi je podpisać?
Sprawozdania finansowe to dokumenty, do których złożenia zobligowane są podmioty, które:
- zobowiązały się do prowadzenia ksiąg rachunkowych
- wybrały pełne księgi rachunkowe, jako sposób prowadzenia finansów firmy
Zgodnie z ustawą o rachunkowości roczne sprawozdania finansowe muszą być podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg oraz przez kierownika jednostki. Jeśli więc taką kieruje organ składający się z kilku osób, to na sprawozdaniu powinny widnieć podpisy każdej z tych osób.
Jeśli więc do podpisania sprawozdania angażuje się kilka osób, to widocznym problemem staje się czas, który trzeba poświęcić na podpisanie dokumentów.
Chcąc go skrócić, możesz wykorzystać podpis elektroniczny, który sprzyja szybszemu złożeniu dokumentu do KRS.
Kliknij i sprawdź, jak podpis elektroniczny usprawni Twoją firmę.
A co jeśli firma nie złoży sprawozdania w terminie?
Sprawozdanie finansowe – do kiedy trzeba złożyć i co grozi za nietrzymanie się terminu?
Terminy składania dokumentów nie są wyznaczane przypadkowo. Nietrzymanie się ich może spowodować problemy prawne takie jak grzywna lub kara pozbawienia wolności do lat 2, lub zastosowanie obu kar jednocześnie.
Nałożona kara obejmuje wtedy:
- Członków zarządu
- Członków organu wieloosobowego
- Wspólników prowadzących sprawy spółki (spółka jawna i cywilna)
- Wspólników prowadzących sprawy spółki albo zarząd (spółka partnerska)
- Komplementariusze prowadzący sprawy spółki (spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna)
- Osoba fizyczna prowadząca działalność
- Zarządca sukcesyjny, syndyk
- Spadkobierca ustawowy przedsiębiorcy
Dlatego sprawozdanie warto sporządzić i wysłać w terminie.
W Polsce rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, co oznacza, że jesteś zobowiązany do wysłania sprawozdań najpóźniej do 31 marca każdego roku. Dokument musi być zatwierdzony najpóźniej do 6 miesięcy od dnia bilansowego.
Jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym?
Według prawa sporządzone sprawozdanie finansowe musi być podpisane tego samego dnia przez wszystkich sygnatariuszy, stąd czas jest tutaj kluczowy.
Do tego zadania przyda się, więc certyfikowany podpis elektroniczny, który usprawnia obrót dokumentów w firmie i sprzyja szybkiemu podpisywaniu.
Podpisanie dokumentu jest proste. Po jego sporządzeniu wybierz sposób podpisania dokumentu poprzez e-podpis kwalifikowany. Wtedy w systemie pojawi się załącznik, który połączy dokument z systemem do podpisywania dokumentów.
Sprawdź, jak w kilku prostych krokach uzyskać elektroniczny podpis.
A jeśli wolisz instrukcje wideo, to znajdziesz ją poniżej:
Podsumowanie
Wygenerowanie i podpisanie sprawozdania finansowego to ważny element prowadzenia przedsiębiorstwa. Dzięki temu Twoja firma wywiązuje się ze swoich obowiązków i oszczędza sporo problemów.
Skoro więc z podpisem elektronicznym podpisanie sprawozdania jest proste, szybkie i przyjemne, to zdecydowanie warto z niego korzystać.
Zamów podpis elektroniczny już za 69 zł.
Jeśli masz pytania, to umów się na darmową i niezobowiązującą konsultację.