Podpis elektroniczny to coraz modniejszy sposób podpisywania dokumentów. Sympatia do tego rozwiązania uwarunkowana jest licznymi korzyściami płynącymi z tytułu jego zastosowania. Poznaj je oraz metody na to jak uzyskać elektroniczny podpis.
Czego się dowiesz:
- Czym jest podpis elektroniczny
- Jak i gdzie wyrobić e-podpis
- Jak zamówić podpis elektroniczny
- Jak uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny
Podpis elektroniczny – czym jest?
Podpis elektroniczny to inaczej dane elektroniczne służące do identyfikacji osoby składającej ten podpis.
Najprościej mówiąc to znak potwierdzający, że dana osoba podpisała dokument, a ten jest teraz bezpośrednio powiązany z jej tożsamością.
Jednak podpis podpisowi nierówny. W internecie można spotkać co najmniej kilka nazw, które wprowadzają niemały zamęt. Poniżej objaśnienia:
Podpis elektroniczny dzieli się na:
- Podpis zwykły – potwierdzenie tożsamości np. w momencie odbioru paczki od kuriera
- Podpis zaawansowany – znak wiążący dokument z autorem dzięki specjalnym algorytmom;
- Podpis elektroniczny kwalifikowany – najbardziej restrykcyjna forma zaawansowanego podpisu elektronicznego. Nazywana niekiedy podpisem cyfrowym. Certyfikację tego podpisu wystawia odpowiedni urząd certyfikujący.
Jak i gdzie wyrobić podpis i do czego go używać?
Wyrobienie podpisu elektronicznego niesie ze sobą wiele korzyści. Służy on bowiem do:
- Podpisywania deklaracji w systemie Płatnik;
- Uwierzytelniania tożsamości w platformie ZUS-u
- Składania deklaracji podatkowych
- Podpisywania sprawozdań finansowych w KRS
- Zawierania umów cywilno-prawnych
- Przesyłania faktur cyfrowych
- Uwierzytelniania tożsamości w przetargach
Możliwości jest jeszcze więcej. Wszystkie zalety podpisu elektronicznego poznasz tu. A poniżej dowiesz się jak zamówić podpis elektroniczny.
Jak zamówić e-podpis?
E-podpis przydaje się w różnorodnych okolicznościach. Jedną z nich jest np. załatwianie spraw w urzędzie skarbowym, gdzie potwierdzenie tożsamości jest niezbędne do podjęcia odpowiednich kroków.
Otrzymać kwalifikowany podpis elektroniczny można poprzez zamówienie go u odpowiedniego usługodawcy, który spisuje z usługobiorcą umowę.
Proces przydzielania podpisu elektronicznego polega na:
- Wybraniu autoryzowanego usługodawcy
- Przydzieleniu do użytkownika karty kryptograficznej, czytnika kart i oprogramowania komputerowego
- Autoryzacji podpisu kwalifikowanego
Jak uzyskać elektroniczny podpis?
E-podpis można zamówić osobiście lub online. Niektórzy usługodawcy umawiają się z klientem w biurze w celu podpisania umowy i przekazania oprogramowania.
Można to jednak załatwić drogą elektroniczną.
Podsumowanie
Podpis elektroniczny to nowoczesne i praktyczne w zastosowaniu rozwiązanie, które ułatwia życie. Szczególnie przydaje się, gdy większość spraw formalnych chce się załatwiać droga online. To czysta oszczędność czasu i pieniędzy.